Overbooking er en vanlig praksis i flyindustrien der flyselskaper selger flere billetter enn det er tilgjengelige seter på et fly.
Dette gjøres med vissheten om at noen passasjerer – de såkalte «no-shows» – ofte ikke møter opp til avgang.
Ved å overbooke forsøker flyselskapene å maksimere fortjenesten og fylle opp flyene. I de fleste tilfeller går dette uten problemer, men av og til møter alle opp, og da oppstår en utfordring: noen må bli igjen.
Overbooking kan virke urettferdig, spesielt hvis man plutselig blir nektet ombordstigning på en planlagt flyvning.
Heldigvis har passasjerer rettigheter i slike situasjoner. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvilke rettigheter du har hvis du blir rammet av overbooking, samt hvordan du kan kreve kompensasjon.
Hvorfor flyselskaper overbooker fly
Flyselskaper overbooker fly for å unngå tomme seter og tapte inntekter.
De regner med at noen passasjerer ikke vil dukke opp, enten på grunn av endrede reiseplaner eller fleksible billetter som tillater avbestilling i siste øyeblikk.
For selskaper som Norwegian og SAS er dette en vanlig praksis på ruter med flere daglige avganger, hvor det er større sannsynlighet for at passasjerer uteblir. Dermed kan flyene optimaliseres for full kapasitet.
Jeg har selv opplevd å stå på en flyplass og få beskjed om at mitt fly var overbooket. Det kom som et sjokk, men takket være god kundebehandling fikk jeg frivillig tilbud om kompensasjon og plass på et senere fly. Overbooking kan faktisk også føre til en økonomisk fordel dersom du frivillig går med på å vente til neste fly.
Hvordan flyselskaper velger hvem som må bli igjen
Mange stiller seg naturligvis spørsmålet:
«Når flyet er fullbooket – hvordan vet man hvem som må stå igjen på flyplassen og ta neste fly?»
Når det er for mange passasjerer til antallet seter, spør flyselskapene vanligvis først om det er frivillige som ønsker å stå over mot kompensasjon. Da jeg skulle til Beijing med SAS, så ble det faktisk tilbudt hele 400 € mot at noen ville ta den samme ruten påfølgende dag.
Hvis ingen melder seg frivillig, foretas det en utvelgelse basert på prioriteringslister.
Norwegian sine regler (anno 2024)
For eksempel beskytter Norwegian spesifikke grupper som barn som reiser alene, eldre, reisende med små barn og personer med nedsatt funksjonsevne fra å bli nektet ombordstigning.
Reisende med fullt fleksible billetter har også en høyere prioritet, mens de med gjennomgangsbilletter som avhenger av flere flyvninger, ofte blir skjermet.
De som har sjekket inn, men ikke har gjennomgangsbillett, står imidlertid i fare for å miste plassen dersom flyet er fullt. Sist i rekken kommer de som ikke har sjekket inn.
Norwegian flyr blant annet til Stavanger, London og Spania.
Hvilke rettigheter har du ved overbooking?
Dine rettigheter ved overbooking er beskyttet av EU-forordningen EC 261/2004, som sikrer passasjerer kompensasjon hvis de nektes ombordstigning mot sin vilje.
Reglene gir deg rett til kompensasjon, assistanse, og om nødvendig, mat, drikke og overnatting. Beløpet du har krav på avhenger av flyvningens lengde og forsinkelsens varighet.
Videre har du rett til en alternativ flyvning eller refusjon.
Retten til kompensasjon og assistanse
Hvis du blir nektet ombordstigning ufrivillig, har du krav på økonomisk kompensasjon. Kompensasjonsbeløpet varierer avhengig av lengden på flyvningen:
- 250 euro for flyvninger på opptil 1500 km.
- 400 euro for flyvninger på mellom 1500 og 3500 km.
- 600 euro for flyvninger på mer enn 3500 km.
I tillegg har du rett til mat og drikke i ventetiden, samt overnatting dersom det blir nødvendig. Det er viktig å huske at flyselskapet også er forpliktet til å tilby gratis transport til og fra overnattingsstedet hvis det er aktuelt.
Hvordan kreve kompensasjon ved overbooking?
Hvis du blir nektet ombordstigning, må flyselskapet umiddelbart informere deg om dine rettigheter. Du skal få skriftlig informasjon om hvordan du krever kompensasjon.
Følg disse stegene for å sikre at du får den kompensasjonen du har rett på:
Frivillig vs. ufrivillig nektet ombordstigning
Hvis du frivillig gir fra deg plassen din, har du fremdeles krav på kompensasjon, men du inngår da en avtale med flyselskapet om erstatning og ny avreisetid.
Dersom du blir ufrivillig nektet ombordstigning, vil du ha rett på en standardisert kompensasjon som fastsettes etter distansen på flyvningen.
Hvor mye kompensasjon har du krav på?
Kompensasjonsbeløpet er fastsatt i EU-regelverket og avhenger som nevnt av flydistanse. Husk at dette er standardiserte beløp, men flyselskapet kan også tilby ytterligere fordeler som gavekort, ekstra poeng i lojalitetsprogrammer eller refusjon av reisekostnader.
Du er imidlertid ikke pålagt å akseptere disse, og du kan alltid velge kontant kompensasjon.
Hva skjer hvis du blir nektet ombordstigning?
Når du blir nektet ombordstigning, har du flere rettigheter. Flyselskapet skal tilby deg en alternativ flyvning til destinasjonen din eller gi deg full refusjon av billetten.
Avhengig av ventetiden, har du også rett til ulike typer assistanse.
Retten til ny flyvning eller refusjon
Dersom du velger en ny flyvning, skal flyselskapet sørge for at du kommer frem så raskt som mulig. Hvis du derimot ønsker refusjon, skal dette utbetales innen syv dager.
Flyselskapet må også dekke ekstra utgifter som oppstår på grunn av forsinkelsen, som for eksempel måltider og overnatting.
Slik unngår du å bli rammet av overbooking
Det finnes flere tiltak du kan gjøre for å redusere risikoen for å bli nektet ombordstigning på grunn av overbooking.
For eksempel øker sjansene dine for å sikre en plass på flyet hvis du sjekker inn tidlig og er ved gaten i god tid før ombordstigningen starter.
Passasjerer som ikke sjekker inn i tide eller møter opp ved gaten for sent, risikerer å miste plassen til fordel for andre.
Tips for å sikre deg plass på flyet
For å unngå overbooking er det viktig å være tidlig ute med innsjekkingen og sørge for å møte opp ved gaten i god tid.
Passasjerer som sjekker inn sent eller møter opp ved gaten etter fristen, har større sjanse for å bli nektet ombordstigning.
Dette gjelder spesielt på travle ruter der flyselskapene er avhengige av å holde en stram tidsplan.
Andre ting du lurer på om reise i 2024?
- Hva skjer med flybilletter ved streik?
- Hvor er det billig å reise?
- Når er det billigst å bestille flybilletter?
Prioriteringslister hos flyselskapene
De fleste flyselskaper følger prioriteringslister som gir fordeler til visse grupper. Som nevnt tidligere, vil passasjerer med spesielle behov, barn som reiser alene, og de som har kjøpt fullt fleksible billetter, bli prioritert fremfor andre. Ved å velge en fleksibel billett øker du sjansene for å få bli med flyet, selv om det er overbooket.
Selv om overbooking kan virke som en frustrerende praksis, har passasjerer sterke rettigheter som beskytter dem mot urettferdig behandling.
Ved å forstå hvilke rettigheter du har og hvordan du kan kreve kompensasjon, kan du håndtere en overbooking på en profesjonell og effektiv måte. Pass på å være godt forberedt ved å sjekke inn tidlig og følge de beste tipsene for å sikre deg plass på flyet.